A tisztítószer biznisz árnyékos oldala… és ahogyan mindenkinek csinálnia kellene

A COVID-19 első nagy hulláma óta tagadhatatlanul megváltozott az emberek hozzáállása a mindennapokhoz. A felelős személyek a közvetlen veszélyhelyzet és a szigorítások eltörlése után is próbál mindent megtenni, hogy óvja magát és a környezetében élőket. A kézfertőtlenítők, tisztítószerek, arcmaszkok iránt ugrásszerűen megnőtt a kereslet, és ez azóta sem csillapodott jelentős mértékben. Az akár négyszeres haszonnal dolgozó cégek nagy részét át kellett vizsgálnia az Nemzeti Népegészségügyi Központnak, ugyanis a legtöbb hirtelen felbukkant termék egyáltalán nem volt képes ellátni a vírus elleni védekezés funkcióját.

Mivel vernek át biztosan a tisztítószereket áruló cégek, és hogyan védekezzen ellene?

Azt napjainkban már mindenki tudja, hogy a termékek ára nem a minőséget vagy az alapanyagokat tükrözi, hanem a marketinget és a presztízst. Tehát, amikor kétszeresen áron megvesszük a televízóban vagy plakátokon reklámozott tisztítószereket tulajdonképpen a reklámra költött büdzsét és a brandet építő kollégák bérét támogatjuk. Alapanyag, hatásfok vagy akár etikus gyártási körülmények csak a legritkább esetekben társulnak a magasabb árakhoz.

Érdemes egy ráérősebb bevásárlás vagy online shoppingolás során összehasonlítani egy olcsóbb, alsó polcos termék összetételét a drágább, márkás termékekével. A hatóanyag és az aktívanyag minden esetben szinte teljesen ugyanaz a tisztítószerekben, maximum az arányok változnak. (Aranyszabály: az első öt összetevőt tartalmazza legnagyobb mértékben a termék, amit felsorolnak az összetevők fül alatt. Ha illatanyagokért vagy mindenféle rejtélyes kivonatokért szeretnénk fizetni háromszoros árat nyilván egyedi döntés, de legalább legyen világos, hogy mire költünk a nagy cégek hatására.)

Nem mindenki köteleződött el a környezet számára minimális terhelést jelentő tisztítószerek mellett – azonban a köztudatban folyamatosan ott lebeg felettünk, hogy tenni kellene valamit. Magánemberként a vásárlási szokásaink és az életmódunk módosításával tehetjük a legtöbbet. Tökéletes kezdőlépés lenne, ha mondjuk biológiailag lebomló, természetes eredetű alapanyagokból készülő termékeket használnánk, nem? A marketing szakemberek is így gondolkodnak! Mivel szigorú szabályozásoknak és előírásoknak kell megfelelnie minden forgalomba hozott terméknek, ezt valódi szemléletmód, gyártási mód vagy alapanyagok váltása nélkül is megtehetik a brandek. Elég elfogadtatniuk, hogy a kémiai eredetű, azonban alacsony veszélyindex számmal rendelkező hatóanyaguk természetes, hiszen nem laboratóriumi körülmények között állították elő. Védi ezzel a környezetet? Nem, azonban kétszeres árat elkérhetnek az ilyen „bio” tisztítószerekért!

A legújabb megtévesztés a koronavírus hatására alakult ki. Azok a tisztítószerek, amelyek nem rendelkeznek hivatalos minősítéssel, hogy valóban széles spektrumú vírusölő hatással is rendelkeznek, lényegében teljesen haszontalanok a pandémia megakadályozásában. Megakadályozza ez a szemfüles tisztítószereket forgalmazó vagy gyártó cégeket, hogy olyan termékek árát is akár négyszeresérére emeljék a hiányosságai lekommunikálása nélkül? Természetesen nem! Ismét felvetődik a kérdés, hogy ha valaki márkahű és inkább kifizeti a négyszeres árat, az problémát jelent-e. Ez egyéni döntés kérdése. A hangsúly valójában azon van, hogy mi van azokkal a tudatos vevőkkel, akik ennek tudatában nem szeretnék, ha a pénzüket kicsalnák.

Mit tehetünk, hogy ne azt érezzük, hogy becsaptak?

Válasszunk megbízható tisztítószer forgalmazót vagy gyártót! Hogyan?

A tisztítószerek árának az ingadozását semmi nem indokolja, minden esetben mesterségesen gerjesztett folyamat. Ha valami kiugróan magas (ráadásul mindent megígérnek hatásfokban is), szinte biztos, hogy tulajdonképpen marketing átverés áldozata lesz. Ezzel együtt fontos, hogy átlátható és nyíltan kommunikált legyen a termék összetevőinek listája, lebomlása, használati módja és hatása a különböző felületekre. Ha ezek az információk hiányoznak, joggal gondolhat arra, hogy titkolnia van a márkának – nem érdemes kockáztatnia, hiszen az egészségébe is kerülhet!

Akkor mégis milyen márkát válasszon?

Megbízható magyar eredetű márkákat keres?

Érdemes a Brilliance, Dymol, Ecowian és Silky termékeket keresnie. A termékkínálatuk, célcsoportjuk és az áruk is szinte bármilyen igényeket kielégítenek, ha szeretne tudatosan és ár-érték arány figyelembe vételével vásárolni.